سینمای جدایی نوسته ی امید روشن ضمیر
يكشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۰۵:۲۵ ق.ظ
اولین باری که آنتونیونی دست به ساختن فیلمی
زد ، طی همان سال های اولیه ی نقد نویسی اش (دهه چهل میلادی ) بود . یک دوربین 16 میلی
متری سبک تهیه کرده بود و می خواست فیلم کوتاه مستندی درباره ی یک تیمارستان بسازد
. پس از مذاکره با رییس تیمارستان و جلب کردن موافقت او ، آنتونیونی و همراهانش به
تالار عمومی تیمارستان رفتند و تعدادی از بیماران را در آن جا جمع کردند .
@cinephiles
او
این صحنه را این چنین به یاد می آورد :
» ناگهان تالار با نور شدیدی روشن شد .
برای لحظه ای بیمار ها مثل سنگ بی حرکت ماندند . من هرگز در چهره ی هیچ بازیگری همچین
ترس و وحشت عمیقی ندیده بودم . سپس به یک باره دیوانه ها فریادکشان سعی کردند خود را
از حیطه ی نور پنهان کنند . حالا نوبت ما بود
که در مقابل این منظره سنگ بشویم . فیلمبردار حتی قدرت این را نداشت که دوربین را خاموش
کند و من هم نتوانستم دستوری بدهم . در نهایت رییس بیمارستان بود که فریاد زد : {بسه..!
پروژکتور ها را خاموش کنید !} و در تالار نیمه
تاریک حرکات بدنی بیمارانی را شاه بودیم که گویی در آخرین لحظه های احتضار می جنبیدند
.»
- آنتونیون هیچگاه این فیلم را تمام نکرد
.
( از کتاب ، "سینمای جدایی" - نوسته ی امید روشن ضمیر }
۹۷/۰۴/۲۴