کتاب زمان ممهور آندره ی تارکوفسکی
يكشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۰۵:۱۲ ق.ظ
فیلم "ایثار" را می توان فیلمی
در نفی و انکار فیلم های تجاری ارزیابی کرد،فیلم
هایی که تنها به جهت نفس ساختن به وجود می آیند . با این حال گفتنی است که فیلم من
نبایستی بر له یا بر علیه پدیده های منحصر به فرد تفکر و یا زندگی مدرن موضع گیری نماید
، نظر من بیشتر این بود که در مجموع مشکوک بودن این نوع فیلم ها را نشان داده ، سرچشمه
های ویران شده ی زندگیمان را به نمایش بگذارم . در این مورد تصاویر و بیان بصری قدرت
تاثیرگذاری بیشتری نسبت به کلمات دارند ، به خصوص در این زمانه که کلام بعد سحر آمیز
، قدرت القا کننده و نقش جادویی خود را که زمانی از آن برخوردار بوده ، از دست داده
است ، هر روز بیشتر به انحطاط گرایش پیدا کرده ، به کلمات مهمل و بی محتوای کیی بدل
شده است که بر مبنای تجربه ی "الکساندر" دیگر هیچ معنایی ندارد.
ما زیر بار هجوم اطلاعات در حال خفه شدن
هستیم ، اما پیام هایی که می توانند زندگی ما را دگرگون کنند ، هرگز به ما نمی رسند
.
آیا با وجود آن چه گفته شد و امکان به وقوع
پیوستن خاموشی قیامتی که در مکاشفات یوحنا از آن صحبت شده ، چیزی مانند امیدواری مناسبتی
دارد؟
شاید افسانه ی آبیاری کردن صبورانه و پرتلاش
درخت خشکیده ، که من از آن در مهمترین فیلم خود ، استفاده کرده ام ، بتواند به آن جواب
دهد. راهبی که بر خلاف هرگونه عقل و منطق ، در سالیان متمادی سطل های آب را به بالای
کوه حمل می کرد ، مشخصاً و بدون ذره ای تردید به تاثیر معجزه ی خداوند ایمان داشت ،
به همین سبب نیز روزی شاهد یکی از این معجزات می شود و شاخه های خشکیده ی درخت ، یک
شبه سبز شدند .
.................................
(از کتاب زمان ممهور ، نشر آنا – آندره
ی تارکوفسکی / قباد ویسی)
۹۷/۰۴/۲۴